Kredit imej buku teks
Apakah aktiviti yang dijalankan oleh murid-murid dalam gambar rajah di atas?
Apakah hasil yang didapati daripada menjalankan aktiviti di atas?
Murid-murid dalam gambar rajah di atas menjalankan aktiviti menyuluh di hadapan model pokok. Hasil daripada aktiviti ini, kita dapat melihat bayang-bayang model pokok terbentuk di dinding, di belakang model pokok.
Bolehkah murid-murid nyatakan ciri bayang-bayang?
Berdasarkan gambar di atas, nyatakan bagaimana bayang-bayang boleh terbentuk.
Jika tiada model pokok di antara lampu (sumber cahaya) dan dinding (skrin), bolehkah bayang-bayang terbentuk?
Jawapan-------------
Cahaya daripada lampu bergerak lurus. model pokok menghalang cahaya daripada sampai ke dinding.
Cahaya yang sedang bergerak
tidak boleh menembusi model pokok, oleh itu dapat membentuk bayang-bayang.
Kaji objek berikut:
kredit imej
Bolehkah objek di atas membentuk bayang-bayang?
Jawapan-------------
kredit imej
Bagaimana pula dengan jenis tingkap seperti dalam gambar di atas?
Dapatkah cermin kaca itu menghasilkan bayang-bayang seperti yang ditunjukkan menggunakan model pokok tadi?
Kaji tayangan video berikut untuk menjawab persoalan di atas.
Cikgu telah menggunakan tiga jenis bahan dan menghasilkan tiga pemerhatian-
Bahan pertama ialah kertas. Bayang-bayang yang terhasil adalah sangat jelas.
----------------------------------------
Objek yang legap dan lut cahaya dapat membentuk bayang-bayang.
Objek yang lutsinar tidak dapat membentuk bayang-bayang.
Comments
Post a Comment