Skip to main content

Perubahan Bentuk Tenaga

Kaji animasi berikut:


kredit imej

Apakah alat yang digunakan di atas?

Bagaimanakah objek ini berfungsi?

Bagaimana murid-murid tahu objek ini berfungsi?


**********

Mentol di atas dipasang kepada sumber elektrik. Apabila hendak digunakan, suis ditekan supaya arus elektrik boleh memasuki mentol. Jika mentol berfungsi, ia akan menyala.

Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan melibatkan:

* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh mentol untuk menyala.

* Tenaga cahaya ialah bentuk tenaga yang terhasil pada mentol.


Kaji klip berikut:


kredit imej

Apakah alat yang digunakan di atas?

Bagaimanakah alat ini berfungsi?

Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?


**********

Alat di atas ialah ketuhar, suatu alat untuk memasak. Untuk memasak dengan ketuhar, ketuhar perlu dipasangkan kepada sumber elektrik. Ketuhar yang berfungsi mestilah panas selepas disambung kepada sumber elektrik.


Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan ialah:

* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh ketuhar untuk panas.

* Tenaga haba ialah bentuk tenaga yang terhasil dalam ketuhar.


Kaji klip berikut:


kredit imej

Apakah alat yang digunakan di atas?

Bagaimanakah alat ini berfungsi?

Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?

*********

Kereta mainan dalam tayangan di atas boleh bergerak. Kereta mainan dipasangkan dengan bateri untuk menggerakkannya. Kereta mainan yang telah dipasangkan bateri hendaklah ditekan suisnya untuk memasukkan arus elektrik. Apabila ditekan suis (on), barulah kereta mainan dapat bergerak.

Oleh itu, perubahan bentuk tenaga yang terlibat adalah seperti berikut:

* Tenaga kimia daripada bateri.

* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga untuk menggerakkan kereta mainan.

* Tenaga kinetik ialah bentuk tenaga apabila suatu objek bergerak.


Tontonlah video pembelajaran berikut:




Tenaga berubah daripada suatu bentuk kepada bentuk yang lain.
Perubahan bentuk tenaga ini dinyatakan dengan menulis anak panah
Gunakan  tanda tambah + jika ada bentuk tenaga tambahan.

Bacaan lanjut dan latihan dalam buku teks muka surat 74 - 77.

Fikirkan:

(1) apakah bentuk tenaga yang diperlukan sebagai sumber tenaga untuk menggunakan suatu alat.

(2) apakah tujuan menggunakan sesuatu alat itu yang dapat menghasilkan bentuk tenaga yang dikehendaki.


Cuba latihan berikut dan semak jawapan:

1. Tuliskan perubahan bentuk tenaga semasa menggunakan pengisar makanan.

2. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang terlibat semasa anda menonton televisyen.

3. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang mungkin semasa  memasak makanan di atas dapur gas.


**************
















Comments

Popular posts from this blog

Prinsip Mesin Ringkas

Satah condong kredit imej Sekeping papan yang disendengkan. Boleh menghubung antara ketinggian berlainan. Skru kredit imej Terdiri daripada bebenang, iaitu satah condong berlingkar. Untuk mencantum kepingan objek. Tuas kredit imej Terdapat satu titik yang dipanggil fulkrum, yang membolehkan jongketan.  Baji kredit imej Terdiri daripada dua satah condong, membentuk hujung yang runcing. Boleh memotong. Roda dan gandar kredit imej Gandar ialah palang. Palang ini bekerja dalam corak pusingan. Gear kredit imej Terdiri daripada dua atau lebih roda bergerigi. Satu roda bergerigi memindahkan pusingan ke roda bergerigi yang lain. Takal kredit imej Terdiri daripada roda beralur dan tali untuk menarik. kredit imej Pada alur ini disangkutkan tali. Boleh memindahkan objek dari ketingian berbeza.

Penggunaan Sumber Tenaga Tidak Boleh DIbaharui Secara Berhemah

Menaakul kepentingan penggunaan secara berhemah untuk sumber tenaga tidak boleh dibaharui. Kaji situasi berikut:   kredit imej Anda menerima duit belanja persekolahan pada waktu pagi sebagai belanja sekolah sesi pagi dan sesi petang.  Adakah anda akan habiskan semua duit itu untuk belanja sesi pagi? Bagaimanakah anda sepatutnya belanjakan wang itu? Apakah yang akan terjadi jika semua wang dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan?  *******  Jika murid-murid bersekolah pada sesi pagi dan petang, dan menerima wang belanja pada awal pagi, sepatutnyalah wang itu tidak habis dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan. Wang itu boleh dibelanjakan sebahagian untuk sesi persekolahan pagi, kemudian dibelanjakan selebihnya semasa sesi petang persekolahan. Jika wang belanja dihabiskan pada sesi pagi persekolahan, kamu sudah tiada wang lebih untuk dibelanjakan pada sesi petang persekolahan. Contohnya, kamu tidak dapat membeli makanan pada waktu petang dan terpaksa berlapar

Sumber Tenaga Boleh Dibaharui dan Sumber Tenaga Tidak Boleh Dibaharui

Sumber tenaga yang boleh dibaharui ialah: Sumber tenaga yang tidak boleh dibaharui ialah: Sumber tenaga yang boleh dijana daripada sumber yang sentiasa ada secara berterusan. Sumber tenaga yang tidak boleh dijana kerana sumber ini terhad atau tidak boleh diperoleh secara berterusan . Sumber tenaga yang mudah didapati . Sumber tenaga yang sukar didapati . Matahari Air Ombak Angin Makanan Biojisim (contohnya kayu api) Petroleum Gas asli Arang batu Bahan nuklear Bateri. Prezi presentation