Kaji animasi berikut:
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah objek ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu objek ini berfungsi?
**********
Mentol di atas dipasang kepada sumber elektrik. Apabila hendak digunakan, suis ditekan supaya arus elektrik boleh memasuki mentol. Jika mentol berfungsi, ia akan menyala.
Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan melibatkan:
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh mentol untuk menyala.
* Tenaga cahaya ialah bentuk tenaga yang terhasil pada mentol.
Kaji klip berikut:
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah alat ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?
**********
Alat di atas ialah ketuhar, suatu alat untuk memasak. Untuk memasak dengan ketuhar, ketuhar perlu dipasangkan kepada sumber elektrik. Ketuhar yang berfungsi mestilah panas selepas disambung kepada sumber elektrik.
Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan ialah:
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh ketuhar untuk panas.
* Tenaga haba ialah bentuk tenaga yang terhasil dalam ketuhar.
Kaji klip berikut:
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah alat ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?
*********
Kereta mainan dalam tayangan di atas boleh bergerak. Kereta mainan dipasangkan dengan bateri untuk menggerakkannya. Kereta mainan yang telah dipasangkan bateri hendaklah ditekan suisnya untuk memasukkan arus elektrik. Apabila ditekan suis (on), barulah kereta mainan dapat bergerak.
Oleh itu, perubahan bentuk tenaga yang terlibat adalah seperti berikut:
* Tenaga kimia daripada bateri.
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga untuk menggerakkan kereta mainan.
* Tenaga kinetik ialah bentuk tenaga apabila suatu objek bergerak.
Tenaga berubah daripada suatu bentuk kepada bentuk yang lain.
Perubahan bentuk tenaga ini dinyatakan dengan menulis anak panah
Gunakan tanda tambah + jika ada bentuk tenaga tambahan.
Bacaan lanjut dan latihan dalam buku teks muka surat 74 - 77.
Fikirkan:
(1) apakah bentuk tenaga yang diperlukan sebagai sumber tenaga untuk menggunakan suatu alat.
(2) apakah tujuan menggunakan sesuatu alat itu yang dapat menghasilkan bentuk tenaga yang dikehendaki.
Cuba latihan berikut dan semak jawapan:
1. Tuliskan perubahan bentuk tenaga semasa menggunakan pengisar makanan.
2. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang terlibat semasa anda menonton televisyen.
3. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang mungkin semasa memasak makanan di atas dapur gas.
**************
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah objek ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu objek ini berfungsi?
**********
Mentol di atas dipasang kepada sumber elektrik. Apabila hendak digunakan, suis ditekan supaya arus elektrik boleh memasuki mentol. Jika mentol berfungsi, ia akan menyala.
Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan melibatkan:
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh mentol untuk menyala.
* Tenaga cahaya ialah bentuk tenaga yang terhasil pada mentol.
Kaji klip berikut:
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah alat ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?
**********
Alat di atas ialah ketuhar, suatu alat untuk memasak. Untuk memasak dengan ketuhar, ketuhar perlu dipasangkan kepada sumber elektrik. Ketuhar yang berfungsi mestilah panas selepas disambung kepada sumber elektrik.
Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan ialah:
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh ketuhar untuk panas.
* Tenaga haba ialah bentuk tenaga yang terhasil dalam ketuhar.
Kaji klip berikut:
kredit imej
Apakah alat yang digunakan di atas?
Bagaimanakah alat ini berfungsi?
Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi?
*********
Kereta mainan dalam tayangan di atas boleh bergerak. Kereta mainan dipasangkan dengan bateri untuk menggerakkannya. Kereta mainan yang telah dipasangkan bateri hendaklah ditekan suisnya untuk memasukkan arus elektrik. Apabila ditekan suis (on), barulah kereta mainan dapat bergerak.
Oleh itu, perubahan bentuk tenaga yang terlibat adalah seperti berikut:
* Tenaga kimia daripada bateri.
* Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga untuk menggerakkan kereta mainan.
* Tenaga kinetik ialah bentuk tenaga apabila suatu objek bergerak.
Tontonlah video pembelajaran berikut:
Perubahan bentuk tenaga ini dinyatakan dengan menulis anak panah
Gunakan tanda tambah + jika ada bentuk tenaga tambahan.
Bacaan lanjut dan latihan dalam buku teks muka surat 74 - 77.
Fikirkan:
(1) apakah bentuk tenaga yang diperlukan sebagai sumber tenaga untuk menggunakan suatu alat.
(2) apakah tujuan menggunakan sesuatu alat itu yang dapat menghasilkan bentuk tenaga yang dikehendaki.
Cuba latihan berikut dan semak jawapan:
1. Tuliskan perubahan bentuk tenaga semasa menggunakan pengisar makanan.
2. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang terlibat semasa anda menonton televisyen.
3. Tuliskan perubahan bentuk tenaga yang mungkin semasa memasak makanan di atas dapur gas.
**************
Comments
Post a Comment