Skip to main content

Menyiasat saiz dan bentuk bayang-bayang

Kaji klip video berikut:




Apakah yang telah dibuat supaya bayang-bayang menjadi lebih besar?

Apakah yang telah dibuat supaya bayang-bayang menjadi lebih kecil?

Dua aktiviti menunjukkan jenis pemboleh ubah yang mana satu? Apakah pemboleh ubah itu?

 

Cikgu telah menjauhkan objek daripada skrin, oleh itu kita nampak bayang-bayang cawan lebih besar.

 

 Cikgu telah mendekatkan cawan kepada skrin, oleh itu kita nampak bayang-bayang cawan lebih kecil.

Cikgu telah mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu jarak objek daripada skrin.

 

Tidak salah juga kalau kita katakan cikgu telah mendekatkan cawan kepada sumber cahaya, maka kita nampaklah bayang-bayang cawan itu lebih besar.

Apabila cikgu jauhkan cawan daripada sumber cahaya, kita nampak bayang-bayang cawan lebih kecil.

Cikgu telah mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu jarak cawan daripada cahaya.


Apakah pemboleh ubah yang satu lagi yang ditunjukkan dalam penyiasatan ini? Apakah pemboleh ubah itu?

Pemboleh ubah yang kedua yang mudah dikenal pasti dalam penyiasatan ini ialah pemboleh ubah bergerak balas. Apabila cikgu mendekatkan dan menjauhkan cawan, apa yang kita dapat lihat hasilnya ialah bayang-bayang yang kecil dan bayang-bayang yang besar, iaitu saiz bayang-bayang.

Pemboleh ubah bergerak balas merujuk kepada hasil sesuatu aktiviti dalam penyiasatan, jadi semestinyalah didapati selepas menjalankan aktiviti dalam penyiasatan, bukannya sebelum menjalankan aktiviti.



Kaji video klip ini pula:



Apakah aktivti yang cikgu telah buat?

Apakah jenis pemboleh ubah yang dikawalnya?

Apakah pemboleh ubah itu?

Cikgu telah mengalihkan arah kedudukan lampu.


 

Kedudukan lampu pada awalnya

 Kedudukan lampu kedua

Cikgu mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu arah kedudukan lampu.

Apabila cikgu alihkan kedudukan lampu, apakah hasil yang kita dapat lihat? Apakah jenis pemboleh ubah ini? Apakah pemboleh ubahnya?

Apabila cikgu alihkan lampu, hasilnya ialah bentuk bayang-bayang sudah tidak sama lagi (rujuk gambar). Pemboleh ubah yang menunjukkan hasil sesuatu penyiasatan ialah pemboleh ubah bergerak balas, iaitu bentuk bayang-bayang.

Jom buat sedikit aktiviti:



Bolehkah kamu nyatakan:
1) pemboleh ubah dimanipulasi: ____________________
2) pemboleh ubah bergerak balas: ___________________


Sila rujuk buku teks untuk bacaan lanjut.

Comments

Popular posts from this blog

Pantulan Cahaya

Kaji klip video berikut: Dalam klip video di atas, sumber cahaya diarahkan kepada sebuah cermin kecil. cahaya  daripada sumber cahaya menuju ke arah cermin, kemudian alur cahaya kembali ke arah hadapan. pernahkah murid-murid melantunkan bola?  kredit gif Bola yang dibaling ke lantai boleh naik semula/ melantun ke atas. Pergerakan bola yang melantun semula ke atas sama seperti pergerakan cahaya apabila terkena pada permukaan cermin dalam demonstrasi di atas. Kaji gambar rajah berikut: Sinar tuju ialah alur cahaya yang bergerak ke arah/ menuju permukaan cermin. Sinar pantulan ialah alur cahaya daripada cermin selepas dipantulkan.

Perubahan Bentuk Tenaga

Kaji animasi berikut: kredit imej Apakah alat yang digunakan di atas? Bagaimanakah objek ini berfungsi? Bagaimana murid-murid tahu objek ini berfungsi? ********** Mentol di atas dipasang kepada sumber elektrik. Apabila hendak digunakan, suis ditekan supaya arus elektrik boleh memasuki mentol. Jika mentol berfungsi, ia akan menyala. Daripada aktiviti ini, perubahan bentuk tenaga yang dapat diperhatikan melibatkan: * Tenaga elektrik ialah bentuk tenaga yang diperlukan oleh mentol untuk menyala. * Tenaga cahaya ialah bentuk tenaga yang terhasil pada mentol. Kaji klip berikut: kredit imej Apakah alat yang digunakan di atas? Bagaimanakah alat ini berfungsi? Bagaimana murid-murid tahu alat ini berfungsi? ********** Alat di atas ialah ketuhar, suatu alat untuk memasak. Untuk memasak dengan ketuhar, ketuhar perlu dipasangkan kepada sumber elektrik. Ketuhar yang berfungsi mestilah panas selepas disambung kepada sumber elektrik. Daripada aktiviti ini...

Bentuk Tenaga

Aktiviti permulaan (mencungkil pengetahuan sedia ada) Bolehkah murid-murid kenal pasti bentuk tenaga berikut? Padankan. Tenaga elektrik Tenaga cahaya Tenaga kinetik Tenaga haba Tenaga keupayaan Tenaga bunyi Tenaga biojisim Tenaga kimia   1. ____________________________ - membolehkan aktiviti melihat.   2. ____________________________ - terhasil daripada getaran.   3. ___________________________ - tenaga yang berasa panas.   4. _________________________ - terdapat dalam bateri, makanan dan bahan kimia seperti lilin.   5. ___________________________ - penggunaan tumbuhan dan haiwan untuk menghasilkan haba, contohnya membakar kayu untuk memasak semasa berkhemah dalam hutan.   6. __________________________ - tenaga yang dipunyai oleh suatu objek kesan daripada pergerakannya. 7. _____________________________ - terdapat dalam objek di tempat tinggi (seperti ...