Skip to main content

Menyiasat saiz dan bentuk bayang-bayang

Kaji klip video berikut:




Apakah yang telah dibuat supaya bayang-bayang menjadi lebih besar?

Apakah yang telah dibuat supaya bayang-bayang menjadi lebih kecil?

Dua aktiviti menunjukkan jenis pemboleh ubah yang mana satu? Apakah pemboleh ubah itu?

 

Cikgu telah menjauhkan objek daripada skrin, oleh itu kita nampak bayang-bayang cawan lebih besar.

 

 Cikgu telah mendekatkan cawan kepada skrin, oleh itu kita nampak bayang-bayang cawan lebih kecil.

Cikgu telah mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu jarak objek daripada skrin.

 

Tidak salah juga kalau kita katakan cikgu telah mendekatkan cawan kepada sumber cahaya, maka kita nampaklah bayang-bayang cawan itu lebih besar.

Apabila cikgu jauhkan cawan daripada sumber cahaya, kita nampak bayang-bayang cawan lebih kecil.

Cikgu telah mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu jarak cawan daripada cahaya.


Apakah pemboleh ubah yang satu lagi yang ditunjukkan dalam penyiasatan ini? Apakah pemboleh ubah itu?

Pemboleh ubah yang kedua yang mudah dikenal pasti dalam penyiasatan ini ialah pemboleh ubah bergerak balas. Apabila cikgu mendekatkan dan menjauhkan cawan, apa yang kita dapat lihat hasilnya ialah bayang-bayang yang kecil dan bayang-bayang yang besar, iaitu saiz bayang-bayang.

Pemboleh ubah bergerak balas merujuk kepada hasil sesuatu aktiviti dalam penyiasatan, jadi semestinyalah didapati selepas menjalankan aktiviti dalam penyiasatan, bukannya sebelum menjalankan aktiviti.



Kaji video klip ini pula:



Apakah aktivti yang cikgu telah buat?

Apakah jenis pemboleh ubah yang dikawalnya?

Apakah pemboleh ubah itu?

Cikgu telah mengalihkan arah kedudukan lampu.


 

Kedudukan lampu pada awalnya

 Kedudukan lampu kedua

Cikgu mengawal pemboleh ubah dimanipulasi, iaitu arah kedudukan lampu.

Apabila cikgu alihkan kedudukan lampu, apakah hasil yang kita dapat lihat? Apakah jenis pemboleh ubah ini? Apakah pemboleh ubahnya?

Apabila cikgu alihkan lampu, hasilnya ialah bentuk bayang-bayang sudah tidak sama lagi (rujuk gambar). Pemboleh ubah yang menunjukkan hasil sesuatu penyiasatan ialah pemboleh ubah bergerak balas, iaitu bentuk bayang-bayang.

Jom buat sedikit aktiviti:



Bolehkah kamu nyatakan:
1) pemboleh ubah dimanipulasi: ____________________
2) pemboleh ubah bergerak balas: ___________________


Sila rujuk buku teks untuk bacaan lanjut.

Comments

Popular posts from this blog

Prinsip Mesin Ringkas

Satah condong kredit imej Sekeping papan yang disendengkan. Boleh menghubung antara ketinggian berlainan. Skru kredit imej Terdiri daripada bebenang, iaitu satah condong berlingkar. Untuk mencantum kepingan objek. Tuas kredit imej Terdapat satu titik yang dipanggil fulkrum, yang membolehkan jongketan.  Baji kredit imej Terdiri daripada dua satah condong, membentuk hujung yang runcing. Boleh memotong. Roda dan gandar kredit imej Gandar ialah palang. Palang ini bekerja dalam corak pusingan. Gear kredit imej Terdiri daripada dua atau lebih roda bergerigi. Satu roda bergerigi memindahkan pusingan ke roda bergerigi yang lain. Takal kredit imej Terdiri daripada roda beralur dan tali untuk menarik. kredit imej Pada alur ini disangkutkan tali. Boleh memindahkan objek dari ketingian berbeza.

Penggunaan Sumber Tenaga Tidak Boleh DIbaharui Secara Berhemah

Menaakul kepentingan penggunaan secara berhemah untuk sumber tenaga tidak boleh dibaharui. Kaji situasi berikut:   kredit imej Anda menerima duit belanja persekolahan pada waktu pagi sebagai belanja sekolah sesi pagi dan sesi petang.  Adakah anda akan habiskan semua duit itu untuk belanja sesi pagi? Bagaimanakah anda sepatutnya belanjakan wang itu? Apakah yang akan terjadi jika semua wang dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan?  *******  Jika murid-murid bersekolah pada sesi pagi dan petang, dan menerima wang belanja pada awal pagi, sepatutnyalah wang itu tidak habis dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan. Wang itu boleh dibelanjakan sebahagian untuk sesi persekolahan pagi, kemudian dibelanjakan selebihnya semasa sesi petang persekolahan. Jika wang belanja dihabiskan pada sesi pagi persekolahan, kamu sudah tiada wang lebih untuk dibelanjakan pada sesi petang persekolahan. Contohnya, kamu tidak dapat membeli makanan pada waktu petang dan terpaksa berlapar