Langkah-langkah pengajaran-
Tajuk: Graviti.
Aktiviti 1:
1. Murid menonton klip video daun jatuh daripada pokok dan catatkan pemerhatian. (Cikgu tidak sebutkan ini ialah video daun jatuh ke bawah. Murid kena buat pemerhatian bahawa daun di atas pokok boleh jatuh ke bawah)
2. Murid menonton klip video pancuran air dan catatkan pemerhatian. (Murid kena
buat pemerhatian bahawa air yang terpancur ke atas akan turun semula ke bawah.)
Langkah 2:
1. Guru berbincang dengan murid bagaimana nak tiru aktiviti dalam tayangan video tadi dalam kelas pula.
2. Guru boleh tanyakan soalan2 yang boleh mengarahkan pemikiran murid untuk cadangkan aktiviti.
Contoh soalan:
apa barang yang kita boleh guna untuk mengganti daun/ air?
apa kita boleh buat untuk tiru pergerakan daun/ air?
Langkah 3: (jalankan aktiviti yang telah dibincang dengan murid tadi)
1. Murid pegang bola pingpong pada ketinggian bahu, kemudian lepaskan bola pingpong.
2. Catatkan pemerhatian.
3. Murid pegang bola pingpong pada paras pinggang, kemudian lambung bola pingpong.
4. Catatkan pemerhatian.
(Boleh terus rujuk buku teks)
Langkah 4: (untuk sahkan yang graviti ni kerjanya membuat tarikan)
1. Murid menjalankan aktiviti menggunakan bola getah dan getah gelang.
2. Murid mengenakan gelang getah kepada bola getah, kemudian masukkan jarinya di antara gelang getah dengan bola.
3. Murid tekan gelamg getah pada bola, dan tarik jarinya perlahan-lahan menjauhi bola.
4. Murid membuat pemerhatian bahawa jari berasa tertarik kepada bola.
untuk langkah 4, rujuk video berikut:
Langkah 5:
1. Bincangkan aktiviti dengan bacaan daripada buku teks muka surat 156.
2. Buat nota/ latihan bersesuaian.
Aktiviti jatuhkan/ campak bola tu memang dah ada dalam buku teks, cuma di sini saya strukturkan aktiviti untuk kurangkan sumbangan idea drpd guru/ buku teks dan arahkan kepada murid supaya beri idea. Jadi kita takdelah lompat terus ke aktiviti yang diaediakan, sebaliknya fikir dahulu apakah kaedah yang boleh dieksperimenkan.
Comments
Post a Comment