Skip to main content

Nota PdPc: Graviti

Langkah-langkah pengajaran-

 

Tajuk: Graviti.


Aktiviti 1:
1. Murid menonton klip video daun jatuh daripada pokok dan catatkan pemerhatian. (Cikgu tidak sebutkan ini ialah video daun jatuh ke bawah. Murid kena buat pemerhatian bahawa daun di atas pokok boleh jatuh ke bawah)
 
 
2. Murid menonton klip video pancuran air dan catatkan pemerhatian. (Murid kena buat pemerhatian bahawa air yang terpancur ke atas akan turun semula ke bawah.)
 
 

Langkah 2:
1. Guru berbincang dengan murid bagaimana nak tiru aktiviti dalam tayangan video tadi dalam kelas pula.
2. Guru boleh tanyakan soalan2 yang boleh mengarahkan pemikiran murid untuk cadangkan aktiviti.
Contoh soalan: 
apa barang yang kita boleh guna untuk mengganti daun/ air?
apa kita boleh buat untuk tiru pergerakan daun/ air?


Langkah 3: (jalankan aktiviti yang telah dibincang dengan murid tadi)
1. Murid pegang bola pingpong pada ketinggian bahu, kemudian lepaskan bola pingpong.
2. Catatkan pemerhatian.
3. Murid pegang bola pingpong pada paras pinggang, kemudian lambung bola pingpong.
4. Catatkan pemerhatian.
(Boleh terus rujuk buku teks)
 

Langkah 4: (untuk sahkan yang graviti ni kerjanya membuat tarikan)
1. Murid menjalankan aktiviti menggunakan bola getah dan getah gelang.
2. Murid mengenakan gelang getah kepada bola getah, kemudian masukkan jarinya di antara gelang getah dengan bola.
3. Murid tekan gelamg getah pada bola, dan tarik jarinya perlahan-lahan menjauhi bola.
4. Murid membuat pemerhatian bahawa jari berasa tertarik kepada bola.
 

untuk langkah 4, rujuk video berikut:




Langkah 5:
1. Bincangkan aktiviti dengan bacaan daripada buku teks muka surat 156.
2. Buat nota/ latihan bersesuaian.

 
 
Aktiviti jatuhkan/ campak bola tu memang dah ada dalam buku teks, cuma di sini saya strukturkan aktiviti untuk kurangkan sumbangan idea drpd guru/ buku teks dan arahkan kepada murid supaya beri idea. Jadi kita takdelah lompat terus ke aktiviti yang diaediakan, sebaliknya fikir dahulu apakah kaedah yang boleh dieksperimenkan.

Comments

Popular posts from this blog

Prinsip Mesin Ringkas

Satah condong kredit imej Sekeping papan yang disendengkan. Boleh menghubung antara ketinggian berlainan. Skru kredit imej Terdiri daripada bebenang, iaitu satah condong berlingkar. Untuk mencantum kepingan objek. Tuas kredit imej Terdapat satu titik yang dipanggil fulkrum, yang membolehkan jongketan.  Baji kredit imej Terdiri daripada dua satah condong, membentuk hujung yang runcing. Boleh memotong. Roda dan gandar kredit imej Gandar ialah palang. Palang ini bekerja dalam corak pusingan. Gear kredit imej Terdiri daripada dua atau lebih roda bergerigi. Satu roda bergerigi memindahkan pusingan ke roda bergerigi yang lain. Takal kredit imej Terdiri daripada roda beralur dan tali untuk menarik. kredit imej Pada alur ini disangkutkan tali. Boleh memindahkan objek dari ketingian berbeza.

Penggunaan Sumber Tenaga Tidak Boleh DIbaharui Secara Berhemah

Menaakul kepentingan penggunaan secara berhemah untuk sumber tenaga tidak boleh dibaharui. Kaji situasi berikut:   kredit imej Anda menerima duit belanja persekolahan pada waktu pagi sebagai belanja sekolah sesi pagi dan sesi petang.  Adakah anda akan habiskan semua duit itu untuk belanja sesi pagi? Bagaimanakah anda sepatutnya belanjakan wang itu? Apakah yang akan terjadi jika semua wang dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan?  *******  Jika murid-murid bersekolah pada sesi pagi dan petang, dan menerima wang belanja pada awal pagi, sepatutnyalah wang itu tidak habis dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan. Wang itu boleh dibelanjakan sebahagian untuk sesi persekolahan pagi, kemudian dibelanjakan selebihnya semasa sesi petang persekolahan. Jika wang belanja dihabiskan pada sesi pagi persekolahan, kamu sudah tiada wang lebih untuk dibelanjakan pada sesi petang persekolahan. Contohnya, kamu tidak dapat membeli makanan pada waktu petang dan terpaksa berlapar