Skip to main content

Pembiasan Cahaya

Kaji klip video berikut:



video asal

Penerangan bergambar:


imej kredit buku teks

Bagaimana nak terangkan apa yang kita nampak dalam klip video di atas?

1. Penglihatan melibatkan pergerakan cahaya.

2. Cahaya dari udara bergerak melalui kaca gelas ke dalam air, kemudian keluar ke udara. Di sini kita katakan cahaya bergerak dari satu medium ke medium yang lain. Rujuk gambar rajah berikut:

3. Seperti yang kita pernah belajar, cahaya sepatutnya bergerak lurus, tetapi dalam gambar ini apakah corak pergerakan yang kamu nampak?


YA, bengkok/ tidak lurus.

4. Pergerakan cahaya melalui beberapa medium tadi menyebabkan arah pergerakan cahaya terpesong.

5. Berikut ialah tunjuk cara pergerakan cahaya yang terpesong:




Memerhatikan pembiasan cahaya dalam kehidupan seharian:

Dalam kehidupan harian yang biasa, kita tidak nampak pergerakan cahaya yang membengkok seperti dalam video eksperimen di atas.

Jadi, bagaimanakah kita tahu apa yang kite perhatikan itu adalah pembiasan cahaya?


kredit imej

Ikan-ikan nampak hampir dengan permukaan air, bolehlah kita cuba tangkap.
AWAS!
Pembiasan menyebabkan kamu nampak seolah-olah ikan-ikan itu di bahagian atas kolam dekat dengan permukaan air. (Ingat semula gambar penyedut minuman yang kelihatan lebih tinggi tadi)



kredit imej

Wah,kolam ni ceteklah, bolehlah kita terjun ke dalamnya.
JANGAN!
Kolam ini nampak sahaja cetek, tetapi sebenarnya lebih dalam daripada apa yang kita nampak. Dasar kolam kelihatan lebih tinggi daripada sepatutnya. (Ingat semula gambar penyedut minuman yang kelihatan lebih tinggi tadi)



video asal

Pembiasan dapat menghasilkan imej yang lebih besar.
Apakah kebaikan yang ditunjukkan berdasarkan potongan video di atas?



kredit imej

Hati-hati kalau bermain air yang bertakung!

Kesimpulan:

Cahaya dibiaskan apabila bergerak dari satu medium ke medium yang lain.





Klik kuiz sifat cahaya (buat latihan ini selepas membaca tentang semua sifat cahaya)

Comments

Popular posts from this blog

Prinsip Mesin Ringkas

Satah condong kredit imej Sekeping papan yang disendengkan. Boleh menghubung antara ketinggian berlainan. Skru kredit imej Terdiri daripada bebenang, iaitu satah condong berlingkar. Untuk mencantum kepingan objek. Tuas kredit imej Terdapat satu titik yang dipanggil fulkrum, yang membolehkan jongketan.  Baji kredit imej Terdiri daripada dua satah condong, membentuk hujung yang runcing. Boleh memotong. Roda dan gandar kredit imej Gandar ialah palang. Palang ini bekerja dalam corak pusingan. Gear kredit imej Terdiri daripada dua atau lebih roda bergerigi. Satu roda bergerigi memindahkan pusingan ke roda bergerigi yang lain. Takal kredit imej Terdiri daripada roda beralur dan tali untuk menarik. kredit imej Pada alur ini disangkutkan tali. Boleh memindahkan objek dari ketingian berbeza.

Penggunaan Sumber Tenaga Tidak Boleh DIbaharui Secara Berhemah

Menaakul kepentingan penggunaan secara berhemah untuk sumber tenaga tidak boleh dibaharui. Kaji situasi berikut:   kredit imej Anda menerima duit belanja persekolahan pada waktu pagi sebagai belanja sekolah sesi pagi dan sesi petang.  Adakah anda akan habiskan semua duit itu untuk belanja sesi pagi? Bagaimanakah anda sepatutnya belanjakan wang itu? Apakah yang akan terjadi jika semua wang dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan?  *******  Jika murid-murid bersekolah pada sesi pagi dan petang, dan menerima wang belanja pada awal pagi, sepatutnyalah wang itu tidak habis dibelanjakan pada sesi pagi persekolahan. Wang itu boleh dibelanjakan sebahagian untuk sesi persekolahan pagi, kemudian dibelanjakan selebihnya semasa sesi petang persekolahan. Jika wang belanja dihabiskan pada sesi pagi persekolahan, kamu sudah tiada wang lebih untuk dibelanjakan pada sesi petang persekolahan. Contohnya, kamu tidak dapat membeli makanan pada waktu petang dan terpaksa berlapar